فناوری اطلاعات و ارتباطات - ICT

مباحث پیشرفته رشته ICT و برق

فناوری اطلاعات و ارتباطات - ICT

مباحث پیشرفته رشته ICT و برق

ماهواره های ارتباطات تلفنی سیار

امروزه هر کس میتواند برحتی از ارتباطات  سیار تلفن ماهواره ای استفاده کند. ارتباطات تلفن سیارماهواره ‌‌‌ای این امکان را برای ما فراهم می سازد تا بتوانیم در هر نقطه از کره زمین ، با سایر نقاط مورد نظر خود ارتباط برقرار کنیم .

امروزه هر کس میتواند برحتی از ارتباطات  سیار تلفن ماهواره ای استفاده کند. ارتباطات تلفن سیارماهواره ‌‌‌ای این امکان را برای ما فراهم می سازد تا بتوانیم در هر نقطه از کره زمین ، با سایر نقاط مورد نظر خود ارتباط ب

ویژگی این نوع ارتباطات در این است که علی رغم سیستم های سلولی زمینی ، هیچ نیازی به وجود سلول رادیوی در منطقه زمینی نبوده و در هر نقطه از روی کره زمین مانند وسط اقانوسها، مناطق کوهستانی ، میان جنگلها و ... میتوانیم از ارتباطات تلفنی استفاده کنیم.

ماهواره های شبکه تلفن سیار در مدارقطبی و در مدار پائین LEO   قرار دارند . تعداد ماهواره های لازم در مدار زمین ، جهت ، پوشش جهانی به ارتفاع ماهواره ها از سطح زمین و زاویه پرتو آنتنهای فرستنده گیرنده فضایی، بستگی دارد. واضح است  هر قدر ارتفاع مداری افزایش پیدا کند میزان پوشش زمینی افزایش یافته و تعداد ماهواره های کمتری جهت پوشش کامل مورد نیاز می باشد . همچنین هرقدر زاویه پرتوهای آنتن فضایی بزرگتر شود محدوه پوشش زمینی افزایش پیدا میکند . افزایش زاویه پرتو آنتنها ،مشکلات زیادی ایجاد میکند، مانند  ایجاد محدودیت در تخصص فرکانس  به کاربران و در نتیجه محدودیت در سرویس دهی . با افزایش محدوده پوشش زمینی ممکن است تعداد کاربران تلفن سیار از تعداد کانالهای قابل دسترس خیلی بیشتر شده و نهایتا کارایی سیستم بشدت کاهش یابد.

معمولا بمنظور غلبه بر این محدودیت ، مناطق تحت پوشش یک ماهواره  را به سلولهای کوچکتری همانند سلولهای شبکه زمینی تلفن سیار(GSM )، تقسیم بندی مینمایند. اما سلولهای که این ماهواره ها ایجاد میکنند بسیار بزرگتر از سلولهای زمین خواهند بود. به همین جهت به آنها مگا سلول می گویند.

در ماهواره های تلفن سیار از چندین آنتن با پرتو تشعشعی باریک برای فراهم ساختن سلولهای متعدد در یک پوشش زمینی استفاده میشود. اینکار امکان استفاده مجدد فرکانس در سلولهای متعدد را همانند سلولهای شبکه (GSM ) فراهم می سازد . در این روش تنها سلولهای همجوار نمیتوانند از فرکانس مشابه استفاده کنند.

معمولا پوشش هر ماهواره به 48 سلول تقسیم می شود. از آنجا که ماهواره ها در مدار قطبی در حال حرکت هستند ، برخلاف شبکه سلولی زمینی ، کاربران ثابت بوده ولی سلولها متحرک می باشند.

برای یک پوشش کامل 66 ماهواره نیاز است . این ماهواره ها در شش مدار زمین قرار گرفته و بعبارتی در هر مدار یازده ماهواره قرار میگیرد. چنانچه هر ماهواره در یک زمان ، 48 سلول را پوشش دهد ، در مجموع 3168 سلول توسط این شبکه فراهم می شود. هر سلول میتوان 250 کاربر را سرویس دهی نماید . این ماهواره ها بخاطر ویژگی ظاهریشان ، درهنگام غروب ویا طوع آفتاب بخوبی با چشم غیر مسلح قابل رؤیت از مناطق مختلف زمینی می باشند.

تمای تلفنهای ماهواره ای مجهز به گیرنده های GPS   بوده تا بتوانند موقعیت خود را در روی زمین برای شبکه ماهواره ای ارسال نمایند. شبکه ماهواره ای با دانستن موقعیت دقیق تلفنهای سیار، اقدام به سرویس دهی از طریق ماهواره ای که در آن زمان در حال پوشش آن منطقه است، مینماید.

تلفن سیار ماهواره ای با تمام قابلیت های فوق دارای نواقصی مانند هزینه مکالمات سنگین، محدودیت در استفاده از آن در محیط های مسقف، سنگینی و حجیم بودن  گوشی در مقایسه با گوشی های شبکه سلولی و قدرت تشعشع بیشتر که ممکن است مخاطراتی برای بشر داشته باشد، می باشد.

رقرار کنیم .
امروزه هر کس میتواند برحتی از ارتباطات  سیار تلفن ماهواره ای استفاده کند. ارتباطات تلفن سیارماهواره ‌‌‌ای این امکان را برای ما فراهم می سازد تا بتوانیم در هر نقطه از کره زمین ، با سایر نقاط مورد نظر خود ارتباط برقرار کنیم .

نظرات 1 + ارسال نظر
سیامک دوشنبه 5 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 21:54 http://www.siyamak66.blogfa.com

وب جالب و آموزنده ای دارین،موفق باشی عزیز.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد